Kejayaan sesebuah organisasi bergantung ke atas prestasi kolektif pentadbirnya, iaitu orang yang mengarah kerja dan memimpin kakitangan keseluruhannya. Pemimpin (atau Ketua Jabatan) secara bersendirian mesti mendapatkan kerjasama secara sukarela daripada rakan sejawatnya kerana proses kepimpinan memang melibatkan dua orang atau lebih. Seorang daripadanya cuba membimbing dan mendorong yang lain dalam usaha mencapai matlamat sistem. Dalam proses perhubungan Ketua Jabatan dan kakitangan, terdapat banyak aspek yang perlu diberi perhatian.
Misalnya, bagaimanakah seorang Ketua
Jabatan mempengaruhi tingkah laku kakitangan supaya dapat menghasilkan
output yang sempurna. Sebagai contoh dalam situasi sekolah misalnya,
pengetua/guru besar dan guru-guru berusaha melahirkan pelajar yang
sempurna dari segi mental, fizikal, rohani dan jasmani. Seorang
pengetua/guru besar mesti mempunyai ciri-ciri kepimpinan, agar mendapat
kerjasama dan diterima oleh semua kakitangan di sekolah.
Apabila seseorang itu berjaya memimpin,
ini bermakna dia berjaya mempengaruhi anggota-anggota yang lain di
dalam organisasi itu. Kebolehan mempengaruhi bergantung kepada unsur
yang penting iaitu kuasa yang ada pada seseorang itu. Mengikut Dr
Robiah Sidin (1988), dalam bukunya ‘Asas Pentadbiran Pendidikan’,
beliau menegaskan bahawa secara umumnya ada dua jenis kuasa yang boleh
dipegang oleh seseorang pemimpin itu. Pertama, kuasa yang datang
dengan jawatannya di dalam organisasi itu dan kedua, kuasa yang
berpunca daripada keadaan dirinya sendiri atau kuasa individu. Kuasa
yang bersangkut paut dengan jawatan adalah penting kerana memberi
kepercayaan kepada anggota-anggotanya. Walaubagaimanapun untuk
seseorang itu kekal menjadi pemimpin dia mesti juga mempunyai kuasa
yang berunsurkan kebolehan tersendirinya. Ini termasuklah:
1. Mentaliti
- Kebijaksanaan atau kebolehan membuat perhitungan yang jauh sebelum bertindak dengan menilai antara yang baik dan buruk berdasarkan pertimbangan ilmu dan pengalaman.
- Keberanian atau kesungguhan serta kesanggupan menghadapi cabaran dan masalah serta risiko, baik yang berpunca dari luar diri atau dalam diri sendiri.
- Mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa menunggu orang lain dating kepadanya minta bertindak.
- Mempunyai kreativiti sendiri, terutamanya dalam menyelesaikan masalah-masalah yang wujud dalam organisasi.
2. Kemasyarakatan
- Kesediaan memberi dan menerima pendapat.
- Sikap positif dan terbuka.
- Daya penggerak dan semangat juang yang kuat.
- Kebolehan berkomunikasi secara berkesan.
3. Moraliti
- Mempunyai disiplin diri yang unggul.
- Kebersihan jiwa terutamanya dari segi keadilah, amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan pendirian dan ketahanan diri.
- Iman yang teguh, terutama orang yang beragama Islam.
Antara ketiga-tiga ciri yang
dinyatakan, moraliti adalah yang terpenting untuk menilai seseorang
pemimpin sama ada baik atau buruk, berkesan atau tidak, boleh bertahan
lama atau tidak.
Pemimpin memerlukan juga sikap tertentu
untuk mempengaruhi orang lain. Perkara yang paling penting ialah
pemimpin harus mempunyai pengertian dan tanggapan yang tajam terhadap
individu-individu yang saling berurusan dengannya. Selain daripada itu
seorang pemimpin juga harus mempunyai:
- Empati; iaitu kebolehan untuk memahami perasaan orang lain dan bersimpati.
- Kesedaran; akan kelemahan dan kekuatan dirinya sendiri. Sedar tentang bagaimanakah dirinya dianggap oleh orang lain. Hanya apabila ini berlaku maka barulah kepercayaan kebolehan dirinya akan timbul.
- Kebolehan: untuk melihat secara objektif akan masalah-masalah dan tingkah laku anggota-anggota lain. Pemimpin harus bersikap adil boleh memberi analisa yang adil dan tidak emosional.
Selain itu, sekiranya seseorang itu
ingin menjadi pemimpin yang baik, dia hendaklah mengamalkan
perkara-perkara yang diketahui, dilihat dan diterima sebagai baik:
- Seseorang pemimpin harus bersedia untuk belajar dari siapa sekalipun apa yang dia tidak tahu kerana kepimpinan itu sesuatu yang boleh terus menerus dipelajari dari latihan dan pengalaman.
- Seseorang pemimpin mesti berani memberi jawapan yang tegas kepada sesuatu yang difikirkan baik atau tidak baik kepada organisasinya.
- Seseorang pemimpin yang baik berupaya memudahkan semua kerja, dengan menjadikannya kerja-kerja biasa yang boleh dilakukan oleh kebanyakkan orang bawahannya dan tidak memerlukan pakar khusus.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai perhubungan baik dengan orang-orang bawahannya. Dia mengenali mereka sebagai individu-individu yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Pada kebiasaannya, pemimpin yang baik jarang berkasar dengan orang-orang bawahannya.
- Seseorang pemimpin yang baik pandai membahagikan masa. Dia tahu bila masa bertugas dan bila masa di luar tugas dan bertindak bersesuaian dengan keadaan. Pemimpin yang tidak cekap selalu merasa runsing dan bimbang dengan hal-hal tugas di mana juga dia berada.
- Dalam sesebuah organisasi terdapat pelbagai jenis manusia: ada yang malas, ada yang rajin dan ada yang boleh diharap serta ada yang tidak boleh diharap. Seorang pemimpin yang bijak tidak lemah semangat dengan keadaan ini. Dia menerima hakikat sedemikian dan menggunakan sebaik-baiknya apa yang ada.
- Seorang Pemimpin yang baik tahu dan mahu berbincang denganorang-orang bawahannya mengenai sesuatu hal yang dia sendiri tidak pasti. Dia tidak hanya pandai mengeluarkan arahan saja.
- Seorang pemimpin yang baik mempunyai banyak pengetahuan dan pengalaman mengenai tugas dan manusia.
- Seorang pemimpin yang baik pandai memperkembangkan kebolehan bekerja orang bawahannya. Dia tahu mengagihkan tugas kepada mereka.
- Seorang pemimpin yang bijak tidak sekali-kali lemah semangat dan cepat mengaku kalah apabila berdepan dengan sesuatu masalah. Kalau masalah tidak dapat diselesaikan dengan satu cara, dia menggunakan cara lain. Dia sentiasa bersikap positif.
Melalui perbincangan mengenai ciri-ciri
pemimpin berkesan di atas, beberapa kesimpulan dapat dibuat.
Diantaranya ialah kepimpinan ialah perlakuan seseorang yang boleh
menggerakkan orang lain untuk berfikir, merasa, bertindak dengan
cara-cara tertentu. Dalam hal ini seorang pemimpin harus mengetahui
keperluan dan motif orang-orang yang berkerja dengannya dan harus
menitikberatkan pencapaian matlamat kumpulan. Dia juga harus berjaya
mengekalkan kekuatan yang ada pada kumpulannya untuk menyelesaikan
masalah dan mencapai matlamat masa depan.
Seseorang pemimpin boleh menonjolkan
kepimpinannya hanya melalui penglibatannya dalam kumpulan. Dalam
kumpulan pula kekerapan interaksi bersama kakitangan membolehkan
keberkesanan kepimpinannya. Kalau seorang pemimpin sentiasa
“bersembunyi” dalam biliknya dan tidak mempunyai masa untuk
berinteraksi dengan kakitangannya, maka kepimpinannya kurang berkesan.
Kepimpinan bukan bergantung sepenuhnya
kepada jawatan. Status jawatan yang disandanghanya satu daripada punca
potensi kepimpinan. Kejayaan kepimpinan adalah fungsi kedua-dua kuasa
formal melalui jawatan dan penerimaan orang-orang bawahan secara
tidak formal yang bukan kerana jawatan.
No comments:
Post a Comment